Namsosing lanserer markedsplass-app

skrevet av Pål Morten Blom Skaret for namdalsavisa.no

Det startet med at Harald Greiff irriterte seg over manglende informasjon om jakt i Oslo. Nå har han utviklet en markedsplass for kjøp og salg av tjenester.

NAMSOS: Med to millioner kroner i investorkapital og 1,5 millioner kroner i finansieringslån fra Innovasjon Norge, håper Greiff – sammen med kameraten Hans–Peter Sperre – å ta opp kampen med blant andre Finn.no.

– Vi spiller på delingsøkonomien, vi spesifiserer oss ikke, men lager en plattform der det vil være superlett å finne flinke folk, sier Greiff om appen som lanseres like over nyttår.

Bomtur ga app-ide

– Hva er Biaton?

– For å bryte det helt ned; det er en app som lar privatpersoner kjøpe og selge tjenester. Vi ønsker å komme oss inn på markeder som vi anser som underutviklet i dag, og utvide dagens tjenestemarked ved at både privatpersoner og profesjonelle aktører kan tilby tjenester i ulik prisklasse på samme arena. Det er mange som kan mye forskjellig – og det er mange som kan tjene noen kroner på hobbyen sin, sier Greiff som i det daglige jobber som produktsjef i Orkla i Oslo.

Vi lager en plattform der det vil være superlett å finne flinke folk.
Harald Greiff, grynder

– Samme segment som giganten Finn.nos småjobber?

– Det er nok hovedkonkurrenten vår, ja. Men de tilbyr ikke den samme smidige løsninga som oss, med søk, til kjøp – til gjennomføring i en og samme app. I tillegg har vi en kartfunksjon som hjelper deg å enkelt finne ut hvilke tjenester som tilbys i området du befinner deg. Ved å tilby kortreiste tjenester blir det både billigere og man har muligheten til å støtte lokale tjenestetilbydere, sier Greiff.

Appen sikter seg i første omgang inn mot blant andre toppturentusiaster, personlige trenere, frisører og jegere, men ønsker at tjenesten på sikt skal bli brukt i et langt større marked.

Namsosingen har en mastergrad i merkevarebygging og erfaring som guide innen laksefiske. Han er selv en ivrig friluftsmann og jeger – og ideen kom etter flere bomturer i skog og mark.

– Ideen kom etter at jeg flyttet til Oslo og ønsket å dra på jakt. Jeg hadde store problemer med å finne informasjon og eventuelle guider til å hjelpe meg med å finne et egnet jaktområde. Da kom ideen om å skape en markedsplass hvor folk kan registrere seg og tilby tjenester, sier Greiff.

Registreringa og bruken i appen vil være gratis – mot at grynderne tar en prosent av transaksjonsbeløpet ved hver tjeneste – slik som blant annet forretningskonseptet til Airbnb.

Lanseres i januar

– Vi har lagt opp et ratingsystem som vil minne som Airbnb. Hvilke kvalifikasjoner vedkommende har, hvilke tjenester vedkommende kan tilby og så vil det være fordelaktig hvilken sertifisering man har, sier Greiff som håper å leve av gryndervirksomheten.

– Nå gjør vi dette ved sida av fulltidsjobber. Dersom dette begynner å rulle – hadde det vært veldig gøy å satse på dette, sier Greiff om appen som er utviklet av Intrahouse i Ålesund.

Den offisielle lanseringa av appen er i januar – men har vært tilgjengelig for nedlasting siden starten av desember.

– Vi har kjørt flere testgrupper, og tilbakemeldingene har vært gode. Nå venter vi i spenning på hovedlanseringa, sier Greiff.